Wie ben ik

Mijn foto
Vragender, Achterhoek, Netherlands
Ik ben 70 jaar; vrouw van wim, moeder van 4, en van 4 schone kinderen, oma van 5. Wij wonen in de Achterhoek op het platteland. Kleuren brengen fleur in mijn leven. Werken met lapjes en verf is een bijna dagelijkse bezigheid. Reizen doen we ook met veel plezier

donderdag 23 oktober 2014

Even een paar lappen verven

150 x 80
Een quiltster heeft nooit genoeg lappen! Dat herkennen jullie vast wel. Ik was in ieder geval door mijn mooi gekleurde herfstlappen heen. Dus ben ik gaan verven. Hier de resultaten

De ondergrond  is muslin (fijne ongebleekte katoen). Geverfd met geel en rood, tot slot iets groen toegevoegd en dit er met de hand in gemasseerd. Ik verf de stof met een grote kwast op tafel, niet in een plastic zakje.
Deze lap wordt de basis voor een nieuwe quilt.


De volgende 2 foto's zijn van 1 lap.
De ondergrond was witte poplin, de eerste ronde  geverfd met geel en rood. Daarna met batikstempels bewerkt en  behandeld met groene verf.
Deze grote lap is bedoeld als basislap voor kaarten enzo
De totale lap is 80 x 2 meter 20






De laatste lap is een dubbelgeruwde flannel. Voor het eerst  heb ik flannel zelf geverfd. Op facebook had ik al gelezen dat hiervoor extra veel verfstof  nodig was.

Het eerste verfbad was rood en  weinig koningsblauw. Daarna met wax behandeld en geverfd met groen (45 % barnsteen, 45 % koningsblauw en 10 % onyx). Van deze kleur is weinig terug te vinden. De kleur rood is wel gedempter en dieper geworden.

Deze lap wordt de basis voor een aantal kerstzaken. Het groen zal ik door middel van stempels, zeefdrukken etc. met dikkere verf op moeten brengen.
Zaterdag in Veldhoven even kijken naar de juiste aanvullingen.

Wat is het weer leuk om dit te doen. Afgelopen weekend hadden we ook prachtig weer om deze grote lappen buiten op de grote tafel te verven.



5 opmerkingen:

Jo Huijsman zei

Lekker bezig Liesbeth met een mooi resultaat.

Hannie de Beer zei

Mooie lappen Liesbeth.
Het is inderdaad beter te "sturen" als je met de kwast verft. Krijg je weer heel andere patronen in de lap. Ik ben benieuwd hoe je quilt wordt?

Janny de Roo zei

ziet er mooi uit !

Anita zei

Prachtige lappen Liesbeth, heerlijk om verder mee te gaan.

els zei

Wat ben je lekker bezig geweest en met een prachtig resultaat.

Zoeken in deze blog