Wie ben ik

Mijn foto
Vragender, Achterhoek, Netherlands
Ik ben 65 jaar; vrouw van wim, moeder van 4, oma van 5. Wij wonen in de Achterhoek op het platteland. Kleuren brengen fleur in mijn leven. Werken met lapjes en verf is een bijna dagelijkse bezigheid. Daar leef ik me helemaal in uit .

stofverven

Stofverven en andere methodes om stof kleur te geven.

Sinds 2012 koop ik nauwelijks meer bedrukte stoffen. Ik koop witte katoen en geef er zelf kleur aan. Dat vind ik heerlijk werk om te doen. Je kunt hele mooie lappen, kleuren maken.
Sommige mensen vinden het vies werk, maar dat hoeft helemaal niet. Ik verf in kleine plastiek zakjes in mijn keuken met een witte tegelvloer.....



Hieronder lees je per periode van het jaar waar ik mee bezig ben geweest.

september 2013

middelste rij

onderste rij
Afwijkend is dat ik met Dylon geverfd heb, maar wel op dezelfde manier als ik met Procion verf in plastic zakken. Daarnaast heb ik Rode Jaspis gebruikt dat al 1 1/2 maand geleden is aangemaakt. De meeste mensen zeggen dat je de verf meteen op moet maken. De kleur is iets minder, maar het valt me nog mee.



Ik heb wel even al mijn oude restjes opgemaakt.










Augustus 2013

verf mengen in plastiek zakjes, stof erbij, 1,2,3, even wachten
In deze heerlijke zomerdagen heb ik samen met Annemiek de kleurencirkel geverfd.
Hadden we nog nooit gedaan, dus heerlijk buiten zitten verven.

We hebben geverfd volgens het schema van STV.
met barnsteen, rode jaspis en azuriet.



En kijk hier de resultaten, hier kunnen we weer even mee vooruit. Hoewel er zijn zoveel mooie kleuren.......





januari 2013; Staalkaarten 


Zijn ze niet prachtig. 25 tinten tussen azuriet(blauw) en barnsteen (geel) aan de rechterkant van de kaart vermengd met zwart.

Je kunt heel goed zien hoe de kleuren verlopen. Ook zie je heel goed dat zwart de kleur niet zwarter maakt, maar de  kleur afzwakt en verandert.


Maar  pffft, wat een werk was het. Ik heb meteen bewondering voor alle mensen die meedoen met dit project.
Ik heb voor 25 mensen, 25 verschillende tinten geverfde stof geplakt. Door mijn handen zijn dus 625 stukjes stof gegaan. Maar geweldig dat 24 andere mensen dat ook gedaan hebben. Na de ruil heb ik dus 25 verschillende staalkaarten en dat is natuurlijk geweldig!! 

Barnsteen, citrien en turquoise op linnen

December 2012 

Sneeuwverven. Vorige week woensdag viel bij ons nog een pak sneeuw. Na mijn rondje met de hond ben ik eerst bakjes vol gaan scheppen om te kunnen sneeuwverven. Ondertussen is alles gespoeld, gewassen en gestreken. Van 2 lappen heb ik al een stukje gebruikt in de laatste 2 kerstkaarten.


Dit zijn de resultaten.

Barnsteen, citrien en turquoise op katoen.

rode jaspis, azuriet en citrien










Ik had 7 bakken klaar staan en heb kleinere lapjes genomen. Een lap in het bovenste bakje en een leklap onderin. Sommige leklappen stellen niet veel voor, maar zijn goed voor een achterkant. Soms is de leklap mooier dan de bovenste lap, Zoals bij deze combinatie:

azuriet, barnsteen en citrien.









rode jaspis, robijn en onyx(weinig)



Rode jaspis, citrien en turquoise

Ik was ook heel benieuwd wat rode jaspis en robijn en onyx opleverde.










November 2012; Staalkaarten 

In november hebben we verfsessie bij Nienke thuis gehad voor 25 staalkaartkleuren. Nienke heeft een project georganiseerd waarbij 25 mensen 25 kleuren verven.
Ik verf de kleuren tussen blauw (azuriet) en geel (barnsteen) deze kleuren worden dan ook nog gemengd met zwart (onyx). Na wassen en drogen was ik niet tevreden over mijn resultaten. De helft van de kleuren was te vaag. Dit kwam door het gebruik van de verkeerde stof. Ik had een restje lakenkatoen gebruikt, dat niet volledig katoen was. Dit soort stof is eerder verzadigd en neemt dan geen kleurstof meer op. Ik heb dus  17 verfbaden overgedaan.
Ik laat hier nog een keer het verschil zien. In het midden  zie je de verfbaden zoals ze bedoeld zijn voor de staalkaarten. Bovenaan zie de eerder geverfde katoen in dezelfde verfbaden. Veel vager en eentoniger van kleur. Onderaan de foto zie je scrim  (soort verbandgaas) dat ik mee geverfd heb. De eerste foto bestaat uit azuriet, waarbij de laatste 2 links zijn gemengd met onyx




De tweede foto laat Azuriet met een klein beetje barnsteen zien, Blauw met een vleugje groen.




De derde foto laat azuriet en barnsteen samen zien.Deze serie is echt prachtig blauwgroen, helemaal mijn kleur.


Tot slot een serie van barnsteen met een klein beetje azuriet












Om het beeld nog even compleet te maken, de laatste serie bestaat uit enkel barnsteen (met onyx). Deze serie heb ik niet over hoeven te verven. Die was de eerste keer meteen goed. Hierbij zie je heel goed dat de werking van zwart de kleur geel afzwakt. Dat is in de verfleer ook precies de bedoeling van zwart.

Het afmaken van de staalkaarten kan beginnen !


Maart 2012

Nog 2 grote lappen die vrijdag gestofverfd zijn.  De eerste lap is een soort regenbooglap geworden. Met alle kleuren. Bij deze lap heb ik geprobeerd tot bruin te komen. Want alle basiskleuren samen  levert bruin op.
Begonnen met barnsteengeel, daarna rode jaspis en bahamablauw toegevoegd. Deze laatste kleur is hier niet te zien.

Op 1/3 van de lap begonnen met citriengeel en rode jaspis en bahamablauw toegevoegd. Ook hier komt de bahamablauw er niet doorheen.

Het laatste 1/3 deel is gemaakt van citrien en turquoise en dat geeft een mooie groen kleur. Daarna nog rode jaspis en barnsteengeel toegevoegd en een klein beetje azuriet.
Geen bruin in deze lap maar wel mooie kleuren.

Ik werk graag met geel en ben nog iets van plan waar ik warm geel voor nodig heb. Dus nog een lap met barnsteengeel.
Ook hier weer eerst de  kleur langzaam opgebouwd, gemengd met citrien en daarna met rode jaspis.

Het onderste gedeelte is een experiment van Marie-Louise. Ze had stencils meegenomen en heeft een bladvorm met de verf aangebracht. De eerste rode vorm vervloeide helemaal. daarna heeft ze met blauw op het geel gewerkt. Daarvan is nog de vage vorm te zien. De onderste rand is gemaakt met een restantje azuriet.


Die Rode Jaspis heeft mijn vingers en met name de nagels 3 dagen rood gekleurd.
De eerste lap is met een steeds sterkere oplossing van rode jaspis gemaakt.
Bovenaan begonnen met water met een paar druppels rode jaspis erin en zo steeds opbouwen, op 1/3 deel van de lap is verder geverfd met rode jaspis 100 %. Daarna is er steeds een druppeltje zwart (onyx) bijgevoegd.
Onder het zwartste gedeelte is een stukje roze toermalijn zichtbaar.Janneke had deze kleur aangemaakt. Deze is daarna gemengd met de rode jaspis en met zwart.


De tweede lap is geverfd met Bahamablauw. Dat is een Dylonkleur die ik bij de drogist zag staan. Ik ben gek op blauw en turquoois, dus deze moest ik meenemen.                                          Ik heb de kleurstof net zo behandeld als de rode jaspis, dus met water aangemaakt (10 gr op 100 ml) Dat leverde deze prachtige blauwe lap op. Ook hier begonnen om enkele druppels aan water toe te voegen. In het midden kom ik dan op de 100 % bahamablauw uit. Daarna enkele druppels onyx toegevoegd. De paarse kleur is ontstaan door deze bahamablauw te mengen met de roze toermalijn. 




Vrijdag stoffen geverfd samen met Janneke en Annemiek (van ArtQuilten Oost) en Marie-Louise van de AchterhoekBee.

We hebben Procionverf met de kwast opgebracht. En daarbij verschillende dingen uitgeprobeerd. Om te kunnen verven moet je een aantal dingen klaar zetten, dus is het handig en gezelliger om het met meer mensen samen te doen. Onder het genot van een bakje koffie eerst bespreken hoe we het gaan aanpakken.


Vervolgens verfstof afwegen en dan kunnen we echt  beginnen.
Natuurlijk vergeten we om de beurt om onze handschoenen weer aan te doen. Dus mijn handen zijn nu rood (van de rode jaspis) en geel (van de barnsteen).












De lappen liggen nu nog te "zweten" en kunnen maandag uitgespoeld worden. Afwachten wat het resultaat wordt. Volgende week  het vervolg.

De lappen van  vrijdag zijn uitgespoeld, gewassen en gestreken.Vandaag laat ik hier de eerste resultaten van het verven zien 

Ik heb vrijdag geverfd met rode jaspis, barnsteen, bahamablauw en zwart. Daarnaast stonden roze toermalijn,  citrien, turqoise en azuriet op tafel.

De eerste lap bestaat uit barnsteen en rode jaspis met een druppel zwart


De tweede lap laat bijna alleen rode jaspis zien met een verdwaalde druppel barnsteen en een streepje en druppel zwart.









De linkse  lap is afgebonden en in een zakje geverfd.
Hier zie je de kleuren bahamablauw rode jaspis,citrien en barnsteen terug.













Tot slot een lap die ook afgebonden is en volgens de methode van het tray dying. De tekening in de lap is heel mooi, maar er zit me nog te veel wit in. 





December 2011
Begin deze maand hadden we met ArtQuilten Oost een bijeenkomst waarin met transververf of strijkverf gewerkt is. Vooraf had ik toen een aantal A4-tjes geverfd.

Een daarvan (kleur: goudgeel) heb ik kletsnat gelaten en er toen meteen huishoudfolie overheen gedaan en dat wat samengefrommeld. Dit A4tje is met de folie erop gedroogd en dan krijg je mooie lijnen .




Deze bruinige verf is op lutradur 30 gestreken en dan geeft  een warme goudgele kleur. Omdat dit hele dunne lutradur is, blijft het geheel transparant.  De combinatie transferverf en lutradur heeft een prachtige glans

Onder de lutradur had ik stuk evoluon gelegd. Zo wordt alle kleur die vrijkomt opgenomen.




Deze lutradur en evoluon heb ik gebruikt voor de laatste serie kerstkaarten.
Een speciale serie met een gouden glans. Hierbij een voorbeeld
Behalve een A4  verven met een of meerdere kleuren, zijn er nog een aantal andere mogelijkheden.
Ik noem er hier een paar, gehaald uit het boek "Color Moves" wat te leen is bij het Quiltersgilde bibliotheek , je mag een boek dan 3 weken houden.Het boek is nu bij Aart, dus over 3 weken is het weer te leen. Ik noem een  paar voorbeelden

A4 verf met zout
Werken met zout - je hebt een nat geverfd vel papier en je strooit er zout overheen. Daarna laat je het papier drogen met de zoutkorrels erop. Pas als de verf helemaal droog is haal je de korrels eraf. Dit  goed drogen van een A4 kan het best een nacht duren. Als je te gauw wilt gaan strijken, is de verf minder actief.
lutra30 verf met zout

Gestreken op lutradur 30 geeft het dit resultaat
Dat lijkt tegen te vallen. Maar lutradur 30 is zo dun dat je er door heen kijkt. Dit vel komt op kleur met een stof die er onder komt te liggen.



.

A4 gesponst
lutra 70 spons
Verf opbrengen met een spons-  Je brengt verschillende kleuren verf op met een spons. Je drukt de spons niet vlak op het papier, maar zorgt dat je het sponzig effect blijft behouden Dit is vervolgens afgedrukt op lutradur 70, een vlies dat minder doorzichtig is.


A4 gekreukt
En nog een gekkigheidje. Je neemt een stuk gedroogd beschilderd papier. Je kreukt het. en dat gekreukte papier strijk je op (synthetische) stof of lutradur.  Dat geeft leuke effecten Deze blauwe gekreukte verf is gestreken op een synthetische bruidsstof die met lemongroen gestreken was. Het navy blauw komt er kreukelig overheen




November 2011
workshop Ans Kastein
Vrijdag een workshop gevolgd bij Ans Kastein. Het eerste deel van deze workshop heb ik gemist, maar ik kon deze tweede dag toch meemaken.

We hebben donkere lappen bewerkt met discharge; en na de lunch met bleekwater en Cif.
We hebben gewerkt met stempels en  met thermofax screens. Als extraatje hebben we met shibori nog 2 lappen bewerkt, een gevouwen werk met elastiekjes en een lap om een pijp gerold.

Het was een gezellige dag, vol met informatie. Om 4 uur zaten we uitgeput na te praten. Daarna is iedereen moe en  voldaan naar huis gegaan. Nog niet al mijn lappen zijn droog en kan ik laten zien, maar hier vast een  foto van de lappen die met bleekwater en Cif behandeld zijn en die hangen te drogen.
Morgen hoop ik de andere lappen te laten zien Een workshop met Ans Kastein heeft vaak in de middag een extraatje ( iets uit een ander type workshop).

Twee lappen moesten we overhouden voor de shibori techniek met chloor. 
De eerste lap is vastgezet om een buis, toen opgerold en toen nogmaals opgestroopd. Op alle rimpels die dan ontstaan wordt ook chloor gekwast en dat geeft dit prachtige effect. Ik vind dit mijn allermooiste lap.



De volgende lap hebben we gevouwen en op bepaalde punten (uiteinden, elastiekjes, of er juist tussen de elastiekjes in) met chloor beschilderen.



Het mooie van het werken met discharge en chloor zijn de verrassingen die ontstaan. Er komt niet altijd wit of licht naar boven. Als de lap met meerdere kleurstoffen  is behandeld, kunnen er juist andere lichte kleuren naar boven komen en dat geeft een grote verrassing. 
De oh's en ah's zijn dan ook niet van de lucht. 



De workshop bij Ans Kastein afgelopen vrijdag begon met het bewerken van de lappen met discharge pasta. Discharge betekent ontkleuren van stof.
Het gaat hier om een melkachtige pasta, zo dik als magere yoghurt. De pasta kun je gebruiken met stempels en met bijvoorbeeld een thermofax screen. De pasta moet helemaal drogen, tijdens dit drogen zie je niets op de lap. Door middel van strijken met een stoomstrijkijzer wordt het motief zichtbaar. Meer stoom en langer strijken betekent een verdere inwerking van de discharge pasta.

In deze collage zie je een aantal fragmenten van mijn lappen.  Voorbeelden van het werken met screens en met stempels. Rechtsonder zie je een lap waarbij ik met een spuitbusje  free motion bewegingen gemaakt heb. Dit heb ik echter iets te dik gedaan, daarom duurde het extra lang voor deze lap droog was. De pasta ging er ook wat afdruppelen.

Ik heb deze lap droog gemaakt door het stoomstrijkijzer er boven te  houden. Het effect was dat de lijnen een soort extra brede bedding kregen. Deze anti-chloor is te koop in dierenspeciaal zaken want het wordt ook gebruikt voor aquariums, of in een winkel voor zwembaden en sauna's.




Chloor en Cif
Het voordeel van het cif is dat het wat beter te sturen is dan de chloor. De afdruk wordt minder sterk. Rechts zie je de voorkant van de met cif behandelde lap. Hieronder zie je de achterkant van dezelfde lap.









En dan  nog 2 onderdelen van een ander lap. Rechts zie het sprenkelen met een afwaskwast en links zie het trekken met een tuitenpoetser, zoals je vroeger voor een theepot gebruikte.
 
Het werken met chloor is wat moeilijker, je gebruikt gauw te veel en dan krijg je een grote witte plek. Dat zie je goed bij de rechterlap. Dit is een afdruk van een nagelborsteltje. De eerste afdrukken (helemaal rechts) hadden te veel chloor, dan zie je de afzonderlijke delen van het borsteltje niet meer.

De linkerlap is bewerkt met bubbeltjesplastic, als stempel. Je kunt het natuurlijk ook als ondergrond gebruiken voor een monoprint.

Januari 2011

Dit weekend geexperimenteerd.

Zaterdag geverfd met zijdeverf, textielverf en met transferverf.

litradur met zijdeverf
De zijdeverf heb ik aangebracht op natte vlieseline en litradur.  De vlieseline en litradur eerst nat gemaakt en er toen de dunne zijdeverf op gegoten en uit laten lopen.
De verf is gefixeerd door te strijken.  Rechts zie je de litradur( de dunste die verkocht wordt). De litradur gebruik je vaak op een lap stof en daarmee verander je de kleuring van de stofl


gordijnvlieselineband met zijdeverf
Vlieselineband (gordijnband; gekocht bij de Hema).
Net zo behandeld. Kletsnat gemaakt (neemt niet veel op) maar het moet nat zijn om de verf uit te laten lopen. Een soort nat in nat techniek. Hier 1 kleur gebruikt.

S80 met zijdeverf













En tot slot S 80 ook zo behandeld. Deze vlieseline soort is nog dikker en neemt de zijdeverf intensiever op. Zowel vlieseline-gordijnband als S80 kun je gebruiken als ondergrond, zoals je een achtergrond of basisstof gebruikt.
Door het strijken wordt de kleur intensiever.



Zaterdag heb ik met transferverf gewerkt. Voor de eerste keer heb  ik zelf de poeder aangemaakt tot verf. Ik ben uitgegaan van de voorschriften, 5 gram op 50 ml water. Ik heb een soort stalenboek gemaakt.
Een vierkantje op papier en die heb ik later op stof EN op litradur gestreken.

Het is toch steeds verbazingwekkend hoe lelijk de kleur op papier is en hoe mooi op stof en hoe teer en doorschijnend op litradur.
In dit overzicht staat steeds links de kleur op papier; in de tweede rij staat dezelfde verf op witte poplinkatoen. De rij rechts is dezelfde verf op litradur.
Het eerste blad hierboven bevat alle 5 de kleuren puur.
Links staan vijf kleuren die gemengd zijn, wat met wat gemengd is staat links naast het papier.
De derde scan laat 3 mengsel met de kleur navyblauw zien.

Vorige week heb ik met transferverf gewerkt en het "stalenboek"gemaakt.
Vandaag heb ik met wat A4-tjes gestoeid. De transferverf was aangebracht op papier. Dit heb ik op katoen en op litradur gestreken.
Rechtsboven zie je de verf op papier. Daaronder zie je de afdruk gestreken op stof. In het midden de afdruk gestreken op litradur, waarbij ik een deel van de A4 nog een keer andersom herhaalt heb.
De meest linkse afbeelding is de afdruk op katoen met daarover heen de afdruk op litradur.

Je kunt dus "strijk-stempelen"door delen van de schildering te herhalen en over een vorige afdruk heen te strijken. Je moet wel de tijd nemen om de verf over te brengen door warmte en druk.


Met de afdruk van litradur (in de tweede collage de onderste afbeelding in het midden) kun je heel verschillende effecten bereiken.
Je ziet hier deze afdruk 3 x op een andere ondergrond. Rechtsboven op een geelgroene stof ,linksboven op een roze-rode stof. linksonder tenslotte op een groen-blauwe onderstof.
Onder midden de litradur alleen en rechts de afdruk op katoen MET daaroverheen de litradur.

Beginnerscursus stofverven
Zaterdag 6 november 2010 heb ik bij Ans Kastein stoffen geverfd; de basiscursus stofverven.  Op die cursus kwam ik Marjolein tegen, ook een fibermailster.   Marjolein heeft op die dag foto's gemaakt.  Bedankt voor deze foto Marjolein.

Een heel erg leuke dag, zeker een aanrader ! Kleine groep om in te werken, Ans legt duidelijk uit,  zij heeft de lessen goed voorbereid,  en last but not least je gaat met geweldige stoffen naar huis. De hele waslijn thuis hing vol.

Gisteren mocht ik mijn stoffen uitspoelen, wassen en strijken. Een  feest voor het oog, en (bij uitzondering) een feest om te strijken.


Zoals beloofd vandaag de grote lappen die ik bij het stofverven gemaakt heb. Deze grote lappen met schitterende kleuren leveren veel mooie delen om te gebruiken. Jammer om er een schaar in te zetten. Maar dat heb ik toch al gedaan. Daarom is het goed dat ik deze foto's heb samen met mijn aantekeningen.


Van alle geverfde lappen heb ik een diapresentatie gemaakt.




Sneeuwverven december 2010
Vandaag sneeuwde het weer heel eventjes bij ons.  Maar te weinig om een tweede partij lappen te sneeuwverven.
Door alle reacties op blogs ben ik dat ook gaan proberen, nog nooit eerder gedaan. De eerste versie is  een broddelpartij. Ik deed van alles verkeerd.
De partij heeft  een dag buiten gestaan; de sneeuw smolt  niet.De verfstof kon dus  niet doordringen in de lap.  Pas toen ik de potten binnen zette ging de sneeuw smelten.  Een tweede fout die ik gemaakt heb is dat ik de verf niet voldoende heb aangedrukt/gestampt.  Ik had ook geen lekpot of vergiet zoasl ik bij Hannie zag er is dus ook geen leklap. Maar ik ben niet blond en kan dus leren van mijn fouten.

Ik had 2 potjes. Het ene potje zat zo stijf vol , dat de tweede lap onderin helemaal geen verf heeft gekregen. De andere lap is maar heel gedeeltelijk gekleurd; wel apart met veel wit erin. Daar had ik  1 theelepel Barnsteen en een mespunt Azuriet in gedaan.

De andere 2 lappen zaten in een iets grotere pot. De verf is beter doorgetrokken. Daar zat 1 theelepel robijn en een mespunt turquoise in.









Een tweede serie lappen
De sneeuw is helemaal weg, maar hier zijn mijn laatste lappen.

Bijschrift toevoegen
Ik heb nu de bekers met veel vastgestampte sneeuw meteen binnen gezet. Maar ik heb minder intensief geverfde lappen dan de eerste keer. Nu kan dat ook aan de kleurstof liggen. Ik heb begrepen dat sommigen pigmenten eerder uitgewerkt zijn dan anderen.
Ik wilde graag een lap met malachiet  (groen) krijgen; met 1 theelepel  barnsteen + 1 gram azuriet, en dat gaf deze kleuring. In deze beker was de verf helemaal opgenomen in de stof, er stond geen water onderin de beker.


Daarnaast wilde ik vuuropaal (oranjegeel). In deze beker zat een stugge witte katoen en wat kleine vierkantjes verschillende stof om uit te proberen. 4 gram barnsteen en iets rode jaspis en iets azuriet.
Deze beker had heel veel sneeuw, en na het dooien dus heel veel water. Deze stof is minder geschikt om te verven, je krijgt minder mooie resultaten.








Het grappige is dat er bijna geen verschil in de kleuren te zien is. In ieder geval zijn ze goed bruikbaar bij elkaar.

Zoeken in deze blog